ЗА ГРАЖДАНИТЕ

ЗА ФИРМИТЕ

ЗА МЕДИЦИНСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ

Важна информация

Важни съобщения!

Прилагането на Делегиран Регламент (ЕС) 2016/161 на Европейската комисия от 2 октомври 2015 година за допълване на Директива 2001/83/ЕО на Европейския парламент и на Съвета чрез установяване на подробни правила за показателите за безопасност, поставени върху опаковката на лекарствените продукти за хуманна употреба, изисква поставяне на уникален идентификатор (UI), носещ 2D-баркод и средство, което предпазва опаковките от преднамерено отваряне (anti-tampering device).

Правилата относно поставяне на показателите за безопасност върху опаковките на лекарствените продукти са регламентирани както следва:

  1. Делегиран Регламент (ЕС) 2016/161 на Европейската комисия от 2 октомври 2015 година за допълване на Директива 2001/83/ЕО на Европейския парламент и на Съвета чрез установяване на подробни правила за показателите за безопасност, поставени върху опаковката на лекарствените продукти за хуманна употреба

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/…/?uri=CELEX:32016R0161&from=BG

  1. Европейска комисия Въпроси и отговори относно показателите за безопасност върху опаковките на лекарствените продукти (Safety features for Medicinal Products for human Use – Questions and Answers)

https://ec.europa.eu/health/…/qa_safetyfeature_v7_0.pdf

  1. Насоки за имплементиране на показателите за безопасност върху опаковките на лекарствени продукти разрешени за употреба по национална процедура (Implementation plan for the introduction of the safety features on the packaging of nationally authorised medicinal products for human use) - CMDh

http://www.hma.eu/…/CMDh_345_2016_Rev00_02_2016_1.pdf

ИЗПЪЛНИТЕЛНАТА АГЕНЦИЯ ПО ЛЕКАРСТВАТА ДАВА СЛЕДНИТЕ ДОПЪЛНИТЕЛНИ УКАЗАНИЯ

За втори път през тази година на заседанието на Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP) към ЕМА през ноември е гласувано Изпълнителната агенция по лекарствата да участва в международен екип за оценка по централизирана процедура, стартираща през 2018 г. ИАЛ ще оценява съвместно с австрийската лекарствена агенция (AGES) лекарствен продукт, съдържащ като активно вещество нов орално активен рецепторен агонист на тромбопоетин (ТРО-RA), показан за лечение на тромбоцитопения при пациенти с хронични чернодробни заболявания.

На заседанието на Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP) към ЕМА през септември е гласувано Изпълнителната агенция по лекарствата да участва съвместно с германската лекарствена агенция (BfArM) в международен екип за оценка на централизирана процедура, стартираща от март 2018 г. Оценяваният продукт е антибиотик от ново поколение, ефикасен срещу микроорганизми, причиняващи вътреболнични инфекции с множествена устойчивост към антибиотици.

На 15.08.2016 г. ИАЛ ще стартира първата процедура за разрешаване за употреба на лекарствен продукт по взаимно признаване (MRP), за която Република България е референтна държава. Продуктът съдържа активното вещество Ondansetron (as hydrochloride dihydrate). В процедурата като засегната страна е включена Румъния. Екип от експерти на Изпълнителната агенция по лекарствата е изготвил цялостен оценъчен доклад за лекарствения продукт, предмет на тази процедура, който вече има издадено от ИАЛ национално разрешение за употреба в страната.

MRP процедурата се базира на взаимното признаване от държавите-членки на ЕС на издадено национално разрешение за употреба.

На 10.05.2016 г. Изпълнителната агенция по лекарствата завърши успешно в регламентирания срок първата децентрализирана процедура (DCP) за разрешаване за употреба на лекарствени продукти, за която Република България е референтна държава.

Екип от експерти на ИАЛ извърши оценка във връзка с разрешаване за употреба на лекарствените продукти Tamayra 5 mg/5 mg hard capsules и Tamayra 10 mg/5 mg hard capsules, с притежател на разрешението за употреба "Чайкафарма Висококачествените лекарства" АД, България. Процедурата бе приета от всичките шест засегнати държави.

СРОКЪТ ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ПОДАВАНЕ НА ПАДБ (Периодичен актуализиран доклад за безопасност) В PSUR REPOSITORY (е-хранилище на ПАДБ) НАБЛИЖАВА!

Предистория

На 11 юни 2015 г. Управителният съвет на ЕМА (Европейска агенция по лекарствата), на базата на положителна препоръка от PRAC и независим одиторски доклад, обяви, че PSUR Repository отговаря на функционалните спецификации, договорени в документа „PSUR Repository functionalities to be audited“ и стигна до заключението, че системата е достигнала пълната си функционалност. В този случай Законодателството предвижда 12 месеца след това (от 13 юни 2016 г.) използването на PSUR Repository за подаване, съхраняване и извличане на всички ПАДБ и свързаните с тях документи (оценъчни доклади) в Европейския съюз да стане задължително.

УКАЗАНИЯ ДО ПРИТЕЖАТЕЛИТЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА УПОТРЕБА ВЪВ
ВРЪЗКА С ИЗИСКВАНИЯТА НА чл. 12 ОТ ТАРИФАТА ЗА ТАКСИТЕ, КОИТО
СЕ СЪБИРАТ ПО ЗАКОНА ЗА ЛЕКАРСТВЕНИТЕ ПРОДУКТИ В
ХУМАННАТА МЕДИЦИНА, ПРИЕТА С ПМС № 296 ОТ 04.12.2007 г.

Във връзка с постъпващи в края на календарната година такси за поддържане на разрешения за употреба, удостоверения за регистрация и разрешения за паралелен внос на лекарствени продукти, Изпълнителната агенция по лекарствата дава следните указания:

Съгласно разпоредбите на чл. 12, ал. 4 и 5 от Тарифата, таксата за поддържане се дължи за първата и за всяка следваща година от датата на издаване на разрешението/удостоверението, като се заплаща към дата на издаването му.

С оглед горепосочените изисквания ПРУ следва да заплащат дължимата такса за първата година непосредствено след издаване на разрешението за употреба, съответно удостоверението за регистрация или разрешението за паралелен внос.

За всяка следваща година дължимата такса следва да бъде заплащана също към датата на издаване на разрешението за употреба, съответно удостоверението за регистрация или разрешението за паралелен внос, а не в края на календарната година.

ЕЛЕКТРОННА ФОРМА НА ЗАЯВЛЕНИЯ (eAF) ЗА РАЗРЕШАВАНЕ ЗА УПОТРЕБА, ПОДНОВЯВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЕТО ЗА УПОТРЕБА И ПРОМЕНИ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА УПОТРЕБА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ

От 1 януари 2016 г. използването на електронната форма на заявленията за разрешаване за употреба на лекарствени продукти, подновяване на разрешението за употреба и промени на разрешенията за употреба на лекарствени продукти е задължително за национални процедури, процедури по взаимно признаване и децентрализирани процедури.

Електронната форма на заявленията (eAF) заедно с указанията, въпросите и отговорите към тях, можете да намерите на интернет страницата на ЕМА на следния линк:
http://esubmission.ema.europa.eu/eaf/

ИАЛ разреши за употреба Clonarex (clonazepam)!

Изпълнителната агенция по лекарствата към Министъра на здравеопазването Ви уведомява, че на 17.02.2015 г. разреши за употреба по национална процедура лекарствените продукти Clonarex 0.5 mg tabl. и Clonarex 2 mg, tabl., с активно вещество клоназепам (clonazepam). Притежател на разрешението за употреба е Рекс Фармасютикълс ЕООД, гр. София 1700, район Лозенец, ж.к.Градина, ул. Симеоновско шосе №110, бл.12, ет.4, ап.16.

Clonarex e генеричен лекарствен продукт, референтен на Rivotril tablet 0,5 mg x 50 и Rivotril tablet 2mg x 50, чийто отсъствие на пазара предизвика сериозен обществен интерес.

Съгласно действащото законодателство, за да бъдат достъпни Clonarex 0.5 mg tabl. и Clonarex 2 mg, tabl за българските пациенти е необходимо притежателят на разрешението за употреба да подаде необходимите документи в Националния съвет по цени и реимбурсиране, който е компетентния орган за включването му в Позитивния лекарствен списък.

Clonarex има същите показания като оригиналния лекарствен продукт, съгласно одобрената от ИАЛ Кратка характеристика на продукта.

Във връзка с информация на БТА за липса на пазара на бързодействащ инсулин Ви уведомяваме следното:

Към момента на българския пазар се предлагат пет бързодействащи инсулина с различни притежатели на разрешения за употреба: Novo Nordisk – Actrapid, Novorapid; Sanofi – Apidra; Lilly France – Human Insulin( Humulin R). В публикацията не е посочен конкретния лекарствен продукт. През 2013 и 2014 г. в ИАЛ не са постъпвали по чл. 54 и следващите от ЗЛПМХ уведомления за преустановяване на продажбите или отсъствие от пазара.

В ИАЛ не са постъпвали сигнали от граждани, аптеки, пациентски организации и др. източници за липса на инсулин.

По реда на ч.217 от ЗЛПМХ за паралелен износ не са на лице данни при анализа на информацията от НЗОК и съответните притежатели на разрешения за употреба за недостиг на конкретен бързодействащ инсулин. Изискана е справка в срок до 24 часа от представителите на притежателите на разрешения за употреба за наличностите към момента по дистрибутори, информация за което своевременно ще бъде предоставена.